lørdag 26. september 2009

Dagene i Bergen =)

Her regner det og regner det. Når det først begynner, slutter det ikke på en stund. Det er rett og slett grått og trist ute. Men vi har det gøy likevel :-)

I denne skoleuken som har gått har Kero vært med to dager. Torsdag og fredag. Han skulle egentlig vært med tirsdag også, men tok han ikke med for var usikker på om vi hadde fått vikar eller ikke. Hundelæreren som vi skal ha er sykemeldt, så fram til nå har vi hatt Raymond. Og han er veldig flink. Men han har en annen jobb og er egentlig ikke lærer på Stend, så han har vi bare fredagene nå. Så skulle de skaffe en vikar til de tre andre dagene. Og nå har vi fått en som ikke kan hverdagslydighet hos en hund virker det som. Hun har to settere, en gordon og en engelsk, på 1 og 4 år. Setteren på 1 år kunne jo ingenting! Hun løp jo bare rundt og rundt i ring, dro i båndet, hoppet opp på alle og var helt vill! Den kunne ikke ligg, for det gadd hun ikke lære hundene sine. Hun kunne knapt nok sitt. Jeg ble veldig overrasket. Raymond har jo masse erfaring. Han har jo jobb i Fjellanger hundeskole, og har drevet med masse agility og andre hundesporter. Han KAN trene en hund. Hun som vi har fått nå kan ikke trene en hund annet enn til jakt. For det er det hun bruker hundene sine til. Hun ber oss øve på å gå fint med kontakt. Så får vi gjøre det to meter så sier hun stopp, alle kom bort her igjen, så skal vi plutselig jobbe med noe annet. Hunden får jo ikke tid til å lære noen ting. Men nok om det. På torsdag hadde vi henne og da gikk det nå forsåvidt greit. Det er en hund på min gruppe som heter Ask! Tenkte jeg skulle nevne det. Han er veldig skjønn, renraset Austalsk Gjeterhund. Han passer navnet sitt veldig bra synes jeg. Men han liker ikke andre hannhunder, så Kero og han kommer ikke overens. Eller, Kero kommer overens med hvem som helst, men Ask liker ikke Kero litt engang så han angriper han hvis han får sjansen. Så på torsdag så nærmet vi oss med hundene litt etter litt, og det gikk veldig fint. For vi har jo lyst at de skal komme overens. Så på det nærmeste var vi vel 8-10 meter unna hverandre. Så får vi bare minske det etterhvert. På fredag hadde vi det veldig gøy. Da hadde vi Raymond som lærer og vi lagde agilitybane i ridehallen :-) Så Kero fikk prøve tunnel, hopp, pølse og vippen. Tunnelen er ikke noe problem for Kero. Han eier ingen frykt for de. Og det er jo veldig bra :-) Vi hoppet ikke så mye, bare små hopp, slik at han forstår hvordan det funker. Vippen liker han fremdeles ikke så veldig mye, men han blir vel vandt til den etterhvert. Pølsen gikk fint siden det ikke er så annerledes en tunnel :-) Innimellom lekte hundene med hverandre. Han lekte spesielt mye med en Shcæfer som heter Havannah. De koste seg sammen :-) Men fredagen fikk jeg meg et lite “sjokk” når jeg var inne på kennelen om morningen. Folk kom jo hele tiden med hundene sine og satt de i buret, og plutselig ser jeg en annen finsk lapphund i et bur. Jeg er ganske sikker på at det var en finsk lapphund! Og jeg prøvde å finne ut hvem eieren var. Men hunden satt i kennelen hele dagen uten at eieren kom tilbake, så jeg fikk ikke vite om det var en finsk lapphund. Hun/han het Jojo eller YoYo. Vet ikke noe mer enn det. Har tatt et bilde med mobilen, skal legge det ut senere.

Og så til det jeg egentlig skulle skrive i dette innlegget! :-) I morgen er det utstilling her i Bergen :-) Klokken 9 skal Finsk Lapphund i ringen :-) Tidlig, men det går vel greit :-P OG JEG HAR IKKE VASKET KERO MED SHAMPO DENNE GANGEN!!! Han er skitten :-) Neida, ikke skitten, men ikke såperein :-P Men han er fortsatt krøllete i pelsen, og det har han vært helt siden vi fikk han. Eller hadde det vel ikke når han var veldig liten, men fikk det etterhvert. Det kommer IKKE av shampoen for å si det sånn. Noe tips til hvordan jeg kan få pelsen til å ligge litt finere? Veldig synd Christian ikke kunne komme. Aner ikke hvor mange andre lapper som er meldt på. Blir spennende å se om det er noen i det hele tatt :-P Håper det :-) Men uansett: ØNSK OSS LYKKE TIL!! :-) Blir spennende :-) Kero’s første utstilling hvor han stiller offisielt, og Kero’s andre totalt! :-P Hehe :-)

God Helg alle sammen :-)

8 kommentarer:

  1. Hei! Tror ikke jeg har fått med meg hva slags skole du går på.Men det må jo være en drøm å ha med hunden på skolen.

    Lykke til i morgen!!!!!Eller i dag?:o)

    SvarSlett
  2. Dimma, Milli og Nalle27. september 2009 kl. 00:14

    HEIA KERO - HEIA KERO!!!
    LYKKE TIL :o)

    SvarSlett
  3. Nina: Jeg går på Stend VGS på hundelinjen :-) Det er andre året på Naturbruk :-) Og ja, det er en drøm å få ta hunden med på skolen ;-)

    Dimma, Milli og Nalle: TUSEN TAKK DERE!! Blir veldig spennende! :o)

    SvarSlett
  4. Så kjekt å lese om dagene deres på skolen. Kjipt når en føler at vikaren ikke har noe å tilføre, ja,ja du lærer iallefall hvilke undervisning du og Kero liker eller ikke.
    Morsom å leese om tilnærmings treningen mellom Ask og Kero:o)

    Hva med rette tang;o)

    Lykke til, er vel over nå tenker jeg. Håper du er fornøyd med resultatet:o)

    SvarSlett
  5. Lykke til på utstilling! :)
    Den skolen du går på høres utrolig kjekk ut!
    Synd med den vikaren som ikke kan så mye, da, men du får bare glede deg ekstra mye til fredagene! :)
    Håper treningen med Ask og Kero går fint! Kanskje de blir kjempegode venner til slutt! :)

    SvarSlett
  6. Det var en fin skole. Det har jeg ikke hørt om før. Skjønner du koser deg der.

    SvarSlett
  7. hei, jeg har tenkt å begynne på stend hundelinjen og kan du være så snill og svare på disse spørsmålene:P er det bare andre året det er hundelinje? Og isåfall, hvilke linje går en på første å tredje året? Får man generell studiekompetanse dersom man går tredje året på hundelinjen? Hvis man ikke har hund, men vil alikavel gå på hundelinjen får man en hund da av skolen, eller bare låner du en hund, og hvis vi får låne, får vi ta med hunden hjem? Og beholde den når vi er ferdig med tredje året?
    Vær så snill å svar:)

    SvarSlett
  8. Hei. Hundelinjen er andre året ja. Første året går du naturbruk, og så velger du noe du vil fordype deg i, for eksempel smådyr, som jeg gikk. Første året er du innom alt, deriblant hund også. Det er ikke hundelinje som tredje år. Om du skal ha generell studiekompetanse så går du enten på tre-på på en annen skole, eller en naturbasert linje på stend som gir generell studiekompetanse. Du kan gå på hundelinjen selv om du ikke har hund, men skolen har ikke hunder som de låner ut. Om du da ikke har hund, må du eventuelt se på eller dele med en annen. Du får ikke noe hund for å gå på skolen. Hund må du skaffe selv ellers får du gå året uten hund.
    Lykke til da!

    SvarSlett